Nowoczesne maszyny do wymiany nawierzchni pozwolą PKP PLK realizować pierwsze etapy potokowej wymiany 150 km torów jeszcze w bieżącym roku. Choć jedna z trzech maszyn uległa awarii, prace nie zostały wstrzymane – dzięki dwuzmianowemu systemowi pracy i zaangażowaniu dwóch pozostałych jednostek prace postępują zgodnie z harmonogramem. Efektem będzie nie tylko unowocześniona infrastruktura, ale także szybsze i bezpieczniejsze przewozy zarówno pasażerskie jak i towarowe – zapewnia spółka.
Z początkiem marca 2025 roku PKP PLK rozpoczęły realizację ambitnego planu robót utrzymaniowych, który zakłada m. in.
potokową wymianę nawierzchni torowej na 150 km linii kolejowych. Kluczową rolę w tym procesie odgrywają maszyny PUN, które umożliwiają szybkie i efektywne wykonanie prac. Plan na 2025 rok zakłada większy zakres prac niż łączna długość zrealizowanych robót z wykorzystaniem maszyn PUN w latach 2021-2024.
Pierwsza z maszyn PUN rozpoczęła pracę na odcinku Wschowa – Głogówko (linia kolejowa 14), gdzie wymieniono nawierzchnię toru nr 2 na długości 4,5 km w ciągu zaledwie siedmiu dni. W porównaniu z tradycyjnymi metodami oznacza to istotne skrócenie czasu prac. Efektem wykonanych robót jest nie tylko nowa nawierzchnia torowa, ale także podniesienie prędkości rozkładowej z 50 km/h do 120 km/h, co znacząco poprawia sprawność i bezpieczeństwo przejazdów na wskazanym odcinku.
Kolejna maszyna pracowała na odcinku Przemiarki – Dąbrowa Górnicza Towarowa (linia 154), wymieniając nawierzchnię na długości ponad 7 km. Prace obejmowały także mechaniczne oczyszczenie podsypki, podbicie toru oraz wzmocnienie podtorza. Naprawa toru została wykonana z użyciem nowych podkładów oraz regenerowanych szyn, co pozwoliło na zwiększenie maksymalnej prędkości rozkładowej z 60 km/h do 100 km/h.
W kwietniu rozpoczęły się
prace utrzymaniowe na odcinku Zwardoń – Węgierska Górka (linia 139), które obejmują wymianę około 37 km toru. W nocy z 15 na 16 kwietnia na linii kolejowej do Zwardonia wystąpiły poważne utrudnienia związane z wykolejeniem pociągu technicznego z maszyną PUN. W wyniku wykolejenia maszyna uległa poważnej awarii, ale PKP PLK kontynuują intensywne prace przy wykorzystaniu dwóch pozostałych pojazdów. Dzięki wdrożeniu systemu dwuzmianowego realizacja planu robót pozostaje na zakładanym poziomie. Aktualnie maszyny PUN pracują na odcinkach: Stary Sącz – Piwniczna (linia 96) i Zwardoń – Węgierska Górka (linia 139), co pozwala na kontynuację wymiany nawierzchni bez opóźnień.
PUN-y umożliwiają szybką i sprawną wymianę nawierzchni torowej – z jednoczesnym usuwaniem zużytych elementów i układaniem nowych, co znacząco skraca czas prowadzenia robót torowych. Zastosowanie tej technologii pozwala ograniczyć wpływ prac utrzymaniowych na bieżący ruch kolejowy oraz zwiększyć efektywność działań. Rozpoczęcie prac z użyciem PUN to ważny krok w kierunku poprawy stanu infrastruktury kolejowej oraz zapewnienia większego komfortu i bezpieczeństwa podróży pasażerskich i przewozów towarowych.